Veelgestelde Vragen

Lees hieronder de antwoorden op veelgestelde vragen

Hoe lang duurt de opleiding?
Als je je voor de PRO opleiding inschrijft, dan krijg je 7 lessen en duurt je opleiding 2 maanden. Als je je voor de EXPERT opleiding inschrijft, dan krijgt je 10 lessen en duurt je opleiding 3 maanden.

Waar worden de lessen gegeven?
In onze gezellige studio, in Apeldoorn (Ugchelen). Het adres is: Marten Orgeslaan 21, 7339 HT, Ugchelen.

Wat voor mensen volgen deze opleiding?
Onze deelnemers zijn vaak jonge dames die geen trek hebben in een langdurige en dure opleiding, maar die wel professioneel als visagiste aan de slag willen. Ook zien we vaak vrouwen en werkzoekenden die als zelfstandig ondernemer of ZZP-er een praktijk of salon willen starten vanuit de gedachte ‘nu of nooit’. Ook voor kappers, schoonheidsspecialisten, fotografen of personen die werkzaam zijn in de beautybranche en die meer kennis van make-up en visagie willen opdoen, is deze opleiding zeer geschikt.

Wat vinden anderen van deze opleiding?
Onze deelnemers waarderen ons gemiddeld met een 8,9 of hoger. Wij zijn erg trots dat 100% ons ook aanbeveelt. Wij verzamelen reviews op een onafhankelijk platform en je kunt ze nalezen bij Klantenvertellen.nl.

Moet ik nu al kiezen of ik PRO of EXPERT wil doen?
Dat hoeft niet, je mag tijdens je lopende lessen besluiten of je na afloop door wilt gaan met de PRO of EXPERT lessen. Je kunt dan altijd nog ‘upgraden’ en het resterende bedrag bijbetalen. Dat is wel zo veilig en makkelijk als je nu nog niet zeker weet wat je wilt.

Kan ik ook alleen de PRO of EXPERT lessen doen?
Nee, het is essentieel dat je goed de basis beheerst, dus de PRO en EXPERT lessen zijn alleen toegankelijk voor deelnemers die eerst de BASIS opleiding hebben gevolgd.

Moet ik thuis nog veel studeren?
Nee, je hoeft niet te blokken of opgaven te maken. We raden je wel aan om thuis veel te oefenen, op jezelf of liever nog op iemand anders.

Ik wil me inschrijven, maar de groep is vol. Wat nu?
Onze opleiding loopt 3x per jaar, ieder jaar. Je kunt dus gewoon een paar weken wachten en je voor de volgende editie inschrijven. Je kunt ons ook bellen of een e-mail sturen als je wilt dat we je op de wachtlijst plaatsen.

Kan ik na afloop werken als visagiste?
Ja, als je alle lessen gevolgd hebt, dan heb je professioneel leren opmaken en kun je op zoek naar werk als visagist. Je kunt ook als ZZP-er of zelfstandige voor jezelf beginnen. Je mag jezelf visagist noemen want dat is verder geen beschermde titel. Of je ook echt werk vindt, hangt van jezelf af!

Krijg ik een (erkend) diploma?
Ja, als de dat wilt. Als je alle lessen hebt bijgewoond, krijg je een certificaat met vermelding van inspanning. Daarnaast kun je na je EXPERT opleiding kiezen voor ons schoolexamen om het diploma visagie van Art in the Attic te halen. Wil je nóg meer? Dan kunnen je bij ons nog de aanvullende examentraining voor het landelijk bekende Diploma Visagie van KWC-uv volgen. Daarna kun je bij KWC-uv het examen doen. Lees hier de details. Wij geloven niet zelf niet zo in “erkende diploma’s”. Er is immers geen officiële (branche)organisatie meer die diploma’s kan erkennen. Een papiertje met je naam erop zegt lang niet alles; het is veel belangrijker dat jij aan je toekomstige klanten of werkgever kunt laten zien wat je kunt. Daarom helpen we je een goede portfolio te maken tijdens je opleiding.

Wanneer moet ik besluiten of ik examen wil doen?
We raden al onze studenten aan om die beslissing te nemen tijdens de laatste PRO lessen, of de eerste paar EXPERT lessen. Tegen die tijd weet je goed wat je wel en niet wilt en loop je geen risico dat je kiest voor iets waar je later misschien spijt van krijgt.

Wat gebeurt er als ik een les mis?
Het is meestal mogelijk om een gemiste les in te halen, maar niet altijd. Er moet namelijk een goede reden zijn waarom je de les mist en er moet een plek vrij zijn in een andere groep. Lees ook goed de Algemene Voorwaarden waarin precies staat wat er gebeurt als je een les verzuimt.

Moet ik iedere les zelf een model meenemen?
Nee, in tegenstelling tot de meeste andere opleidingen, is het bij ons niet verplicht om alle lessen een model mee te nemen. Tijdens de eerste 4 lessen oefenen deelnemers op elkaar en dan heb je geen eigen model nodig. Waarom? Ten eerste omdat dat veel makkelijker is en ten tweede omdat ook jij zo ervaart hoe het is om door iemand anders opgemaakt te worden. Bij de overige lessen kan het voor je leercurve en ervaring goed zijn om op andere modellen te werken en mag je ervoor kiezen zelf een model meenemen. Ga je op voor het examen? Dan moet jij bij diverse lessen wél een model meenemen. Meer informatie daarover krijg je tijdens de lessen.

Wat betaal ik voor het basispakket make-up?
De prijs van het bijbehorende basispakket make-up is € 195,-. Voor dat bedrag ontvang je een selectie professionele materialen (make-up, kwasten, etc.) met een winkelwaarde van ca. € 400,-.

Mag ik het pakket houden?
Ja, het pakket krijg je bij je eerste les en dan wordt het jouw eigendom.

Ik heb al materialen, wat nu?
Je mag extra eigen materialen meenemen als je wilt, maar alle deelnemers krijgen altijd het bijbehorende basispakket en daar gaan we ook mee werken. Het is erg belangrijk dat je met de juiste, kwalitatief goede materialen leert werken.

Mag ik (of moet ik) nog extra materialen kopen en gebruiken tijdens de les?
In principe zit alles wat je echt nodig hebt al in het basispakket make-up. Echter, de ervaring leert dat deelnemers vaak al met extra make-up en technieken willen experimenteren, vooral tijdens de laatste paar lessen. Denk bijvoorbeeld aan kunstwimpers, banana powder en glitters. Dat soort materialen kun je zelf meenemen en gebruiken. Om onze deelnemers die dit willen te helpen, hebben we de exclusieve Boozyshop Pro Card geregeld, die recht geeft op 10% korting bij Boozyshop tijdens de duur van de visagie opleiding.

Waarom zijn jullie zo goedkoop?
Wij zijn niet goedkoop, andere opleidingen zijn gewoon (te) duur. Wij vinden dat het vak visagie ook toegankelijk moet zijn als je jong bent of niet zoveel geld hebt. Het is een risico om veel geld aan een dure opleiding uit te geven als je misschien nog niet eens zeker weet wat je wilt. Wij houden onze kosten laag: we geven les in onze eigen studio en hoeven dus geen huur te betalen. Ook geven we geen onnodig geld uit aan dure advertenties, bedrijfsauto’s, examinatoren, boekhouders, telefonisten, etc. Omdat we onze kosten laag houden, kunnen we ook het deelnamegeld laag houden. Simpel.

Moet ik inschrijfgeld betalen?
Nee, wij rekenen geen extra verborgen kosten, zoals inschrijfgeld of administratiekosten.

Als ik me inschrijf, kan ik dat nog annuleren?
Zodra je het inschrijfformulier instuurt, ga je een bindende overeenkomst aan met Art in the Attic. Die overeenkomst kun je niet zomaar eenzijdig beëindigen, opzeggen of annuleren. We raden je aan om goed de Algemene Voorwaarden te lezen, of contact op te nemen als je nog vragen hebt. Langer dan 6 weken voor de eerste lesdag, is het nog mogelijk om een inschrijving te herroepen. Als je korter dan 6 weken voor de eerste les je inschrijving wilt wijzigen of herroepen, dan zijn er kosten aan verboden. Alle details kun je lezen in de Algemene Voorwaarden.

Moet ik BTW betalen; kan ik BTW terug vragen?
De tarieven op deze website zijn al inclusief BTW. Er komt dus niet nog eens extra BTW bovenop. Als je zelf een bedrijf hebt, of ZZP-er/zelfstandige bent en BTW-plichtig bent, dan kun je dus je BTW bij de Belastingdienst terug vragen. Je kunt ook bij je inschrijving je bedrijfsnaam en BTW-nummer opgeven en dan wordt de BTW door ons “verlegd”; je krijgt dan een factuur die 21% lager is, zonder BTW.

Kan ik echt in 2-3 maanden visagiste worden?
Jazeker. Bij andere opleidingen zit je al snel met meer dan 20 andere leerlingen in 1 klas! Dan moet je dus vechten om een beetje aandacht. Daarom duurt het soms wel 9 maanden voordat je klaar bent. Wij werken in hele kleine groepen, dus met heel erg veel persoonlijke aandacht. Wij geloven ook in efficiënt werken. Daarom besteden we in de lessen alleen tijd aan wat echt belangrijk is. Bij ons leer je geen onnodige theorie. Je gaat meteen aan de slag en veel oefenen. Onze lesmethode is uniek: doelgericht, met 100% focus op de praktijk, zonder tijd te verspillen aan dingen die je later als visagist toch niet nodig hebt. Andere opleidingen duren gewoon veel te lang!

Alles over betalen

Hoe kan ik betalen?

Binnen 2 dagen na ontvangst van je inschrijving, maken we een account voor je aan zodat je alles zelf online, makkelijk en veilig kunt regelen. We sturen je per e-mail je inloggegevens en een PDF factuur. Je facturen en betalingen kun je via je account inzien en beheren.


Behalve via iDEAL, kun je ook betalen via IBAN overboeking. Als je voor IBAN overboeking kiest, dan ben je zelf ervoor verantwoordelijk dat je het juiste bedrag tijdig naar onze bankrekening overboekt: NL27 KNAB 0255 8983 20 t.n.v. Art in the Attic.

Wanneer moet ik betalen?
In de regel moet je betaling uiterlijk 10 dagen voor de eerste lesdag bij ons binnen zijn. Als je je korter dan 10 dagen voor aanvang van de opleiding inschrijft, let dan goed op je e-mails, want dan moet je betalen zodra je de factuur ontvangt.

Kan ik het deelnamegeld gespreid betalen, in termijnen?
Ja, dat kan, in 3 delen verspreid over ca. 60 dagen. Je betaalt dan de eerste € 334,- via iDEAL 10, uiterlijk dagen vóór de eerste les. Het restbedrag wordt via 2 gelijke SEPA incasso’s van je rekening afgeschreven op de 27e van de 2 eerstvolgende maanden. Let op: ingeval een SEPA incasso mislukt vanwege een te laag saldo of stornering , dan wordt € 7,50 adminstratiekosten in rekening gebracht welke binnen 7 dagen moeten worden voldaan.

Kan ik het deelnamegeld gespreid betalen, in termijnen?
Ja, dat kan via in3, in 3 gelijke termijnen (1/3, 1/3 en 1/3) gespreid over 60 dagen. Via in3 bieden we je de mogelijkheid om je deelnamegeld te betalen in drie gelijke termijnen, zonder rente. De eerste termijn betaal je online via iDEAL, z.s.m. na ontvangst van de factuur. De tweede en derde termijn betaal je respectievelijk na 30 en 60 dagen, via iDEAL. in3 stuurt je hiervoor een herinnering per e-mail. Zo kun je meedoen met de opleiding, zonder dat je direct het gehele bedrag hoeft te betalen. Let op: deze optie is niet beschikbaar i.c.m. verlegde BTW. Let op: deze optie is afhankelijk van acceptatie door in3. Let op: deze optie is beschikbaar vanaf € 100,-.
Voor meer informatie over in3, klik hier.

Waarom staat er Stichting Sisow of PayPro op mijn bankafschrift?
Stichting Sisow en PayPro zijn onze ‘payment service providers’ die alle iDEAL, SEPA incasso’s en in3 betalingen voor ons verwerken. Als je voor iDEAL, SEPA incasso of in3 gekozen hebt, dan gaat jouw betaling via Sisow of PayPro richting onze bankrekening. Let op: je hoeft NOOIT zelf geld over te boeken naar de IBAN rekening van Stichting Sisow of PayPro.

Ik heb mijn deelnamegeld betaald, maar de orderstatus staat nog op ‘In behandeling’. Waarom is dat?
‘In behandeling’ betekent dat we je betaling binnen hebben, maar dat je opleiding nog niet gestart is. Nadat je je eerste les hebt bijgewoond en je je basispakket van ons in ontvangst hebt genomen, wordt de status ‘In behandeling’ gewijzigd in ‘Voltooid’.

Staat je vraag of antwoord hier niet tussen? Bel ons dan, of stuur een e-mail. We helpen je graag verder.

Leslocatie: Apeldoorn-Zuid, Gelderland (Ugchelen)