K-Beauty: Make-up Hotspot Seoul, Korea. Gangnam Style!


Meer: ,


Ken je ‘em nog, “Gangnam Style”, de 2012 monsterhit van PSY met de geniale clip die binnen 3 maanden een half MILJARD keer werd bekeken via YouTube? In één klap stond Korea en hun muziekfenomeen K-Pop ook in het Westen op de kaart.





De video neemt de decadente lifestyle op de korrel van Zuid-Koreanen in het rijke Gangnam district. Dure auto’s, sieraden, Louis Vuitton tassen, maar ook héééél veel geld voor beauty, fashion en make-up: dat zie je overal in Gangnam. Art in the Attic neemt zelf een kijkje in Seoul en we maken kennis met het booming fenomeen van Koreaanse beauty, ofwel: K-Beauty.

Gangnam District – K-beauty Hotspot in Seoul


Het is vlak na 17:00u op een normale woensdagavond en we verlaten ons Hotel in Gangnam. We wandelen wat langs de drukke 4-baans hoofdstraat en besluiten een willekeurig straatje rechtsaf in te slaan. Een steile trap af en we komen in een rustiger deel van de wijk uit, met leuke cafés, een paar boetiekjes en restaurantjes. We slaan links af en wandelen de straat in. Al na een paar passen merken we het: hier staat het vol met haar, beauty en make-up salons. Iedere derde of vierde winkel is hier een salon. En al is het pas halfzes op een woensdag, de meeste salons zijn druk bezocht.

  • k-beauty salon korea seoul gangnam make-up
  • k-beauty salon korea seoul gangnam make-up
  • k-beauty salon korea seoul gangnam make-up

Veel geld voor haar en make-up


Direct valt op dat de salons, anders dan bij ons, niet reguliere kapperszaken zijn die wat make-up erbij doen. Nee, de kapspiegels staan aan de ene kant en aan de andere kant van de zaak staan de make-up spiegels. De kappers doen hun werk en de visagisten doen hun werk aan de andere kant. Er zijn grote en kleine salons, maar overal zien we ze duidelijk haar en make-up netjes over de zaak verdelen. We praten met een manager in een middelgrote, hippe en trendy salon met een dikke Mercedes voor pal de deur:

Het is hier heel normaal dat vrouwen hun haar en make-up laten doen. Er zijn vrouwen bij die bijna dagelijks komen. Soms komen ze omdat ze een avondje uit gaan, maar hier in Gangnam zijn ook veel vrouwen die ’s avonds werken en er voor hun werk goed uit moeten zien. Wat het kost? Make-up laten doen is ongeveer twee keer zo duur als een knipbeurt. Als je je voor 25 dollar laat knippen, dan kost make-up zo’n 50 dollar. Bij sommige salons is het duurder. En ja, het blijft maar één avond zitten.



koreaanse make-up salon k-beauty k-pop

K-beauty: make-up en business gaan hand-in-hand


Wat voor vrouwen zijn dat, die op een woensdagavond bakken met geld te besteden hebben voor make-up? We vragen het aan marketing expert Sook Hee Park, zelf een charmante, goed geklede dame van begin 30:

Gangnam is het epicentrum van fashion en K-beauty en de huwelijksindustrie. Daarom zijn er veel make-up salons. Maar Gangnam is ook het business centrum van Seoul en hier in Korea speelt veel business zich ’s avonds af. In restaurants, maar vooral ook in onze karaoke bars. Nee, dat is niet zoals bij jullie, een scherm een microfoon en wat zingen; karaoke hier is big business en zeer verweven met het zakendoen. Het is een dure, exclusieve manier om je (zaken)relaties te verwennen en daar horen ook ‘hostesses’ bij. Een hostess wordt ingehuurd om het zakendoen ’s avonds aangenamer te maken. Ze moeten er perfect uitzien en sommigen verdienen genoeg geld om zich iedere dag in een salon op te laten maken. Overdag laten ze hun hondjes uit in een joggingpak en ’s avonds gaan ze weer aan de slag als hostess.



 
 
visagie seoul

Maar zijn het dan alleen werkende professionals die met hun uiterlijk bezig zijn? We zien immers ook zo veel nadruk op beauty en fashion hier op de televisie, bijvoorbeeld in al die K-Pop clips? Sook Hee legt uit:

Veel jonge meiden willen tegenwoordig lijken op een model of entertainer. Daarom proberen ze zelf professioneel make-up aan te brengen, of gaan ze naar een salon voor een speciale gelegenheid. Omdat er steeds meer vraag is, komen er steeds meer salons bij. Daardoor gaat de prijs omlaag en wordt het voor steeds meer vrouwen betaalbaar. Overigens, de visagiste die de make-up aanbrengt, heeft er doorgaans ook echt voor geleerd en is een gediplomeerd visagiste. Zelf ga ik alleen voor speciale gelegenheden, maar ik zou best vaken willen gaan als ik er tijd en geld voor zou hebben.



Make-up voor mannen: hèt groeisegment voor de make-up industrie

En K-beauty stopt niet bij vrouwen. In Gangnam kijkt niemand ervan op als je als man een make-up salon binnen loopt. Steeds meer succesvolle (zaken)mannen gebruiken dagelijks make-up. Make-up voor mannen is aan een enorme groei bezig. En niet alleen in Korea.

Volgens brand experts Anthem, zal de markt voor mannen-beauty de komende 4 jaar met 5 miljard dollar groeien. Het gebeurt ook al in de US en de UK, maar de meeste groei is er nog steeds in Azië, waar 65% van het geld in de men beauty industry wordt verdiend. De trend wordt voortgestuwd vanuit Korea, volgens Anthem:

With male celebrities supporting men’s cosmetics, Korean men are the world’s top per-capita consumers of skincare products. In Korea, where big B beauty is socially accepted and encouraged, there is no surprise that the average man uses 13 different grooming products daily.

Je leest het goed, in Korea gebruikt de gemiddeld man dagelijks zo’n 13 verschillende beauty producten! Gangnam style!

  • koreaanse make-up
  • visagie korea
  • koreaanse visagie

K-beauty komt onze kant op!

Deze Koreaanse trends worden natuurlijk opgemerkt door de grote make-up merken. Je ziet L’Oréal Koreaanse concepten lanceren zoals BB creams voor Garnier en air-cushion foundation voor Lancôme, terwijl LVMH samenwerkt met het Koreaanse AmorePacific om nieuwe “air-cushion technology” producten te maken voor Dior.

In de US, Canada en de UK verschijnen steeds meer Koreaanse en Aziatische merken in de shopping malls. In Europa zien we er nog weinig van, maar de experts denken dat het een kwestie van tijd is voordat ook hier K-beauty definitief voet aan de grond zal krijgen.

Wil jij ook alles leren over de laatste make-up trends en professioneel leren opmaken? Schrijf je dan in voor onze Cursus Make-up en Visagie!